steg-för-steg-Guide för att få Kändisbokstöd, Förord och tidiga recensioner för din bok

läsningstid: 8 minuter

författare berättar ofta för mig att deras första mål i marknadsföring är att gå efter tidiga godkännanden för sin bok. Det är ett bra mål, men ibland en förvirrande process.

att få högprofilerade personer att blurb eller stödja din bok kan lägga till mycket värde för din bokmarknadsföring. Att gå efter dem kan dock vara svårt eftersom det i sociala medier och tillgång till alla är lätt att bli borttagen när man riktar sig mot en influencer.

jag har talat med några författare som bara kommer att skapa en ’hitlista’ av folk som de strävar efter att få påskrifter från eller påverkare de vill nå och börja koppla bort. Ibland fungerar det och ibland gör det inte. oftare än sällan är det senare sant. Även om det inte alltid är lätt att få bokstöd, är det definitivt möjligt. Ju högre du går upp i kändisens livsmedelskedja, desto mer involverad blir processen.

så låt oss bryta ner vad varje bit är, innan vi gräver i hur man får dem.

kändisbeteckningar

kändisbeteckningar kan betyda nästan vad som helst. Det försöker inte alltid få ett godkännande från Lady Gaga eller Reese Witherspoon, ibland är det en kändis på din specifika marknad. En gratis Nick från ett känt ansikte kan starta även den mest obskyra produkten. De flesta reklambyråer betala ett högt pris för att ha en kändis ta en klunk av sin läsk eller bära ett par av sina löparskor. Den goda nyheten är att om du kan få en godkännande för din bok kommer det förmodligen inte att kosta dig en sak, förutom tid, tålamod, uthållighet och åh, nämnde jag tålamod? Det är en lång väg som du bör börja så snart du har ett rimligt slutligt manuskript och hur länge det än är kan det vara bra för din bokmarknadsföring.

Blurbs/Endorsements / Reviews

terminologin är ofta förvirrande (bok blurb eller endorsement vs. bokrecension) och uppriktigt sagt är de alla slags samma sak. En bokrecension är per definition något som visas på din Amazon-sida, men utdrag av det kan också visas på ditt bokomslag och/eller inuti din bok under avsnittet ”bokstöd”. Så ofta används dessa ord omväxlande. Om du går efter en högprofilerad person på din marknad, använd termen ”book endorsement” eller ”book blurb”-eftersom den termen automatiskt innebär något som görs innan boken kommer ut.

människor gillar vad andra tycker om, så tanken på en bokstöd betyder i teorin att det kommer att hjälpa din bokmarknadsföring på ett bra sätt.

förord

per definition är ett förord till en bok något som är skrivet av en kändis eller expert på din marknad – det kan också bara vara någon du beundrar, eller vars arbete har inspirerat boken du skrev. Till skillnad från en bok påskrift men fortfarande ”stödja” din bok på ett mycket bredare sätt, kan ett förord av en branschexpert verkligen bidra till att förbättra din övergripande bok marknadsföring.

Hur får man en påskrift, förord eller recension

oavsett om du vill ha en bok påskrift eller ett förord för din bok, processen är ungefär densamma. Låt oss säga rätt fram att ju mer du nätverk, desto snabbare kommer denna process att gå för dig. Om folk känner dig, eller har åtminstone träffat dig, de kan vara mer benägna att hjälpa dig. Jag förstår passionen bakom ditt projekt och att du vill få ut det till världen, och säkert kan en influencer hjälpa till att skära den tiden i hälften, men om du slår fel person på fel sätt slösar du bara bort din egen värdefulla bokmarknadsföringstid. Så låt oss gå igenom dessa steg för att få dig den bästa chansen att landa en bok påskrift.

Steg Ett: Gör dina läxor och skapa din lista

när jag får riktade för en bok påskrift, jag är alltid förvånad över hur ofta boken jag har blivit ombedd att blurb har ingenting att göra med mitt område av expertis eller vad jag är känd för. Och medan jag får att någon som Robin Arzon (en ledande fitness personlighet) har miljontals anhängare, och gee, skulle det inte vara bra om hon delade dina saker, skulle det inte vara mer meningsfullt om Robin faktiskt var intresserad av ämnet i din bok?

så du måste se till att den som är på din lista har ett direkt intresse för vad du säljer. Inte indirekt, inte genom någon slumpmässig sak som de var inblandade i för tio år sedan, men en direkt koppling. Ju mer direkt anslutningen desto lättare blir det. I bokmarknadsföring kallar vi denna anpassning och du måste hitta personer som är anpassade till din bok.

Därefter måste du utföra en konfliktkontroll. Vad är en konfliktkontroll? Tja, det är en juridisk term för att se till att det inte finns några konflikter. Gör detta innan du pitch dem för en bok påskrift (eller ett förord). Undersök ditt mål och se om det finns en konflikt med din bok. Har de en bok eller produkt som kommer ut som de för närvarande marknadsför? Ibland kan dessa saker presentera en konflikt och andra gånger presenterar de en möjlighet. En bok marknadsföring synergi, så att säga.

detta kan vara en bra chans att erbjuda att dela sitt arbete med din publik. Även om det kanske inte är så stort som influencerens (och sannolikt är det inte) är det fortfarande trevligt att erbjuda gesten och de flesta kommer inte att avvisa ett gratis omnämnande av sin bok eller vad det än är att de är knä djupa i marknadsföring. Men vet upfront, innan din första kontakt, om det kan finnas ett problem.

relationer är nästa forskning för dig. Det beror på att bokmarknadsföring handlar om relationer, vi vet detta. Som jag nämnde ovan: människor som känner dig är mer benägna att ge dig en bokstöd (eller skriva ett förord). Kontrollera med din lista över vänner och se om någon vet ditt mål. Det här kan vara det du letar efter. Och medan du håller på, bygga relationer eftersom du behöver dem på vägen. Du gör detta genom att lägga till värde; bokmarknadsföring är en tvåvägsgata. Du kan dela sina grejer, hjälpa dem och erbjuda värde för att känna dig. Inte bara visa upp med handen ut för en bok påskrift eftersom jag kan nästan garantera det, du kommer inte att få ett positivt svar.

nästa, om du har siktet inställt på någon, studera dem, vet vad de har skrivit, vad de gillar och inte gillar. Jag är så smickrad när folk tar sig tid att lära känna mitt arbete och till och med några gånger där folk har nämnt min hund, Cosmo. Lär känna vem de är, till och med hänvisa till något de nyligen delade på sociala medier, en resa de tog, vad som helst. Låt dem veta att du är uppmärksam och att du bryr dig. När det gäller bokmarknadsföring gör detta en enorm skillnad. Fråga någon som någonsin har lagt en produkt, eller fått en bokstöd eller en social media-andel.

steg två: Skapa din Pitching paket

oavsett om du söker bok påskrifter/blurbs eller någon att skriva ett förord för dig, pitch paketet är ungefär samma. Låt oss gräva i vad det är.

• ditt bokomslag: du borde ha ett komplett eller nästan fullständigt omslag, vilket innebär att du förmodligen börjar ganska tidigt i processen.
  • en översikt över din bok på en sida: Det här kan vara baksidan för din bok, som liknar vad du skulle lägga upp på din Amazon-boksida.
  • tidiga bokrecensioner eller bokstöd: om du riktar in folk för bokstöd/blurbs, kanske du vill inkludera en lista över de du redan har fått. Ibland, om de är imponerande namn, kan det uppmuntra mer tidiga godkännanden. Kom ihåg: människor gillar vad andra människor gillar, det är mänsklig natur att gynna något som andra redan ser som positivt.
  • din Innehållsförteckning: om det är facklitteratur är detta ett måste.
  • Boka Prov: Jag rekommenderar 3-5 kapitel i boken.
  • förskrivna förord, Blurbs eller Endorsements (vi pratar om detta mer om en minut).

steg tre: förskrivet innehåll

en sak som jag ser att många författare försummar att göra är att skapa lite förskrivet innehåll. Ja, det betyder att du skriver blurb / godkännandeprover eller skriver en disposition för förordet. Är detta fusk? Tja, ja och nej. Först och främst, i nästan alla fall är personen du riktar in upptagen. Så gör detta kommer att spara dem lite tid och jag kan nästan garantera dig att du kommer att fördubbla mängden påskrifter du får. Detsamma gäller för förordet. Jag är alltid smickrad när någon ber mig skriva ett förord till sin bok, men det är mycket lättare för mig att gå med på att göra det om de har något förskrivet innehåll. Det betyder inte att jag ska använda det ordagrant, men det är en start och en tidsbesparing.

generellt rekommenderar jag att en författare skapar några olika godkännanden/blurbs i paketet som någon kan välja mellan. Om jag riktar in någon för en godkännande, berättar jag för dem att jag har förskrivit några, om de är till hjälp, och de är välkomna att redigera dem som de vill.

detta steg ensam kommer nästan garantera att du kommer att öka påskrifter du får tre gånger. Om du har riktat rätt personer för din bok, jag kan nästan garantera att detta kommer att vara sant för dig också.

Steg fyra: Skapa din tonhöjd

så mycket som vi alla vet hur många e-postmeddelanden stora namn och påverkare får, är jag fortfarande förvånad över hur ofta jag ser platser som är ofokuserade och vandrande. Medan jag inte kommer nära mängden e-post som en kändis eller influencer gör, är jag fortfarande förvånad över hur många oprofessionella platser jag får. Tänk på detta: oavsett hur du pitching, ämnesraden är avgörande och de flesta av oss har en förhandsvisning på vår telefon, för, så bortsett från en listig ämnesrad, överväga en undertext som kommer att vara den första meningen de ser innan ens öppna e-post. Det är så många av oss skannar e-post idag innan vi bestämmer oss för att öppna den, arkivera den eller bara dumpa den. Och om du har turen att få en influencer att öppna din e-post, se till att kroppen av det är en tätt fokuserad tonhöjd som helst inte längre än ett stycke.

Steg fem: hur du pitchar ditt mål

nu när du har gjort ovanstående är det dags att verkligen gå efter vad du vill. Låt oss säga att du vill att någon högprofilerad person ska ge dig en godkännande för din bok. Var börjar du? Du kan börja med deras hemsida.

jag vill avskräcka dig från att slå någon på Facebook Messenger, eller via ett direktmeddelande på Instagram eller Twitter. Istället, ta dig tid att hitta deras kontaktinformation, som borde finnas på deras hemsida. Det är inte bara smart, men bra bokmarknadsföring.

om deras hemsida är svår att hitta kan de ha en agent – om det är en författare, maila deras utgivare och se om de kan rikta dig. För större namn kan utgivaren hantera dessa förfrågningar.

om personen är en talare och du deltar i ett evenemang de är på, kan detta vara ett fönster av möjligheter för dig också. Ibland kan du ansluta till högtalare efter deras samtal – om du gör det, var noga med att ha ditt bokstödspaket med dig så att du kan lämna det till dem och var noga med att få deras kontaktinformation (eller ta reda på vem du ska kontakta för att följa upp).

om ditt mål är en skådespelare Vill du börja med att kontakta Screen Actors Guild för att få aktuell agent/publicistinformation. Du kan göra detta genom att ringa: (323) 549-6737 om celeb du letar efter är LA-baserad. Om inte, gå vidare till www.sag.org för aktuell kontaktinformation för Guildens New York-kontor.

steg sex: uppföljning

beroende på vem du riktar dig till en bokstöd, kan uppföljningsdelen av detta vara din största del av arbetet. Varför? Eftersom ju större mål, desto livligare blir de. Också, om du riktar dig mot en kändis, du kan behöva gå igenom lager av människor för att komma till dem, så var tålmodig och flitig. Följ sedan upp.

jag är en fast troende (och det är min personliga bokmarknadsföringsfilosofi) att även de mest högprofilerade influenserna kan nås om du vidtar rätt åtgärder för att göra det. Likasinnade påverkare kommer ofta att vara glada och mer än villiga att hjälpa dig, men förhållandet behöver inte sluta där. Jag tycker att dessa situationer förvandlas ofta till mycket ömsesidigt fördelaktiga långsiktiga relationer vilket innebär att du inte bör släppa denna ansträngning när du får din bok godkännande. Stanna på deras radarskärm, för att nå influencers är inte något som måste ha ett slutdatum eller vara en engångs sak. Och naturligtvis, när du får det du letar efter, spräng det till jordens fyra hörn!

Vad Händer Härnäst?

så måste sökandet efter bokstöd sluta när din bok publiceras? Alls. Faktum är att jag har känt författare att ständigt gå efter stora namn för att stödja sin bok. Om bokstöd är ditt mål, bör din bokmarknadsföring inte sluta när du har en handfull.

ibland kan författare börja små för att bli stora, vilket innebär att de börjar med mindre bokstöd och bygger på dessa när boken fortsätter att växa i popularitet. Om du har själv publicerat din bok blir det ganska enkelt att uppdatera ditt omslag med en ny bokstöd, men ofta läggs dessa bara till författarens Amazon-sida.

en stor bok påskrift, eller förord från en bransch influencer kan vara ett bra sätt att ge din bok benet upp den behöver och hjälpa den att sticka ut från konkurrenterna. Det tar bara lite tid, ansträngning och lite planering!