hur man ökar annonsintäkter | Framgångsformel och beprövade lösningar

har du någonsin funderat på hur du beräknar dina annonsintäkter?

det finns en ”publishers’ success formula” (som vi vill kalla det), du borde veta! Det är värt att komma ihåg att dina annonsintäkter inte bara beror på din intäktspartner och antalet annonser som visas.

det beror också på din webbplats publik, dess lojalitet, engagemang och kvaliteten på din annons inventering.

i den här artikeln lär du dig hur denna formel fungerar och hur du uppskattar intäktspotentialen genom att använda din egen Google Analytics och/eller liknande webbdata. Denna formel kommer också att fungera för din fördel medan du använder olika webbplatstillväxtstrategier.

Innehållsförteckning:

  • Nyckeltal för att beräkna dina annonsintäkter
  • formel
  • hur man beräknar annonsintäkter med hjälp av Google Analytics? / Steg för steg Guide
  • hur man beräknar annonsintäkter genom att använda liknande webbdata?
  • Hur kan en utgivares framgångsformel hjälpa till att växa både-webbplatstrafik och intäkter?
  • 5 beprövade strategier för att öka din webbplats statistik

viktiga mått för att beräkna dina annonsintäkter

framgångsformeln är ganska enkel; det är i grunden en matematisk multiplikation av vissa webbplats-och intäktsmått, medan ”framgången” i sig är intäkter.

webbplats nyckeltal inkluderar: användare som representerar din webbplats publik, deras lojalitet och engagemang.

mätvärden för intäktsgenerering inkluderar: din annons inventering och reklam pris i CPMs.

för att beräkna formeln betrakta en månad som en period.

formel

som du kan se representerar formeln den allmänna förståelsen: ”ju fler användare kommer till en webbplats, desto mer intäkter finns det.”

faktiskt är saker mer komplicerade.

antalet användare påverkar intäktspotentialen, men hela bilden består av att förstå hur ofta och hur engagerade dessa användare är samtidigt som de har några annonser på en webbplats.

publik-Det här är användarna som besöker din webbplats i över en månad.

lojalitet-är ett mått som visar hur många gånger användare återvänder till en webbplats i genomsnitt per månad.

engagemang-är ett mått som visar hur många sidvisningar i genomsnitt användare genererar under sin besökssession.

Annonsinventering-mängden tillgängligt annonsutrymme på utgivarens webbplats. Det hänvisar också till antalet annonsplaceringar som är tillgängliga att sälja till annonsörer.

Pris-det representerar mängden pengar för hur mycket du säljer din annons inventering. Priset beräknas i bannervisningar, vanligtvis som en CPM (1000 visningar).

varje mått på egen hand representerar en annan strategi och strategi för hur man ökar annonsintäkterna.

innan vi gräver mer i strategi, låt oss ge dig ett exempel på hur du kan använda Google Analytics för att beräkna framgångsformeln.

hur man beräknar annonsintäkter med hjälp av Google Analytics? / Steg för steg Guide

låt oss granska formeln igen och ändra mätvärdena enligt Google Analytics:

första steget

1. Öppna din Google Analytics

2. Gå till vänster sidofält och tryck på publik och sedan översikt.

 Google Analytics sidebar

andra steget

för att beräkna dina potentiella annonsintäkter väljer du en månad som en period, i det här exemplet väljer vi juli 1 – 31, 2020. Sedan enligt formeln titta på användare, antal sessioner per användare, och sidor/sessioner.

enligt bilden nedan finns det 188734 användare per månad. Var och en av dessa användare har återvänt till sidan 1,23 gånger per session och besökt 2,08 sidor i genomsnitt.

(188734×1.23×2.08 Xadsxprice)/1000=intäkter

Google Analytics publiköversikt data

tredje steget

låt oss föreställa oss att på din webbplats visas 5 annonser. Priset representerar CPM-mått, vilket illustrerar annonsintäkterna som genereras av dig som utgivare från 1000 annonsvisningar av banners.

du kan se detta nummer (CPM) i ditt Google Adsense– konto eller om du använder ett rapporteringssystem för intäktsgenerering. Låt oss säga i det här fallet är din CPM 0.50 EUR

(188734×1.23×2.08x5x0.50) / 1000=1207eur

dina potentiella annonsintäkter är 1207eur

hur man beräknar annonsintäkter genom att använda liknande webbdata?

om du använder Google Chrome extension– liknande Webb, är de mätvärden du bör använda för formeln:

-månatliga besök, vilket är lika med dina användare eller publik

-sidor per besök, vilket är dina användares engagemang och lojalitet

vi tog samma webbplats, och enligt bilden nedan skiljer sig månatliga besök lite från Google Analytics-data. Det beror på att liknande webbdata beräknar det genomsnittliga antalet månatliga besök i mer än en månad.

det finns 407 900 användare per månad. Var och en av dessa användare har besökt 2,15 sidor per besök. Låt oss säga att CPM är 0, 50 EUR och det finns 5 annonser på webbplatsen.

din potentiella annonsintäkter, i det här fallet, skulle vara 2192EUR

(407 900 x 2.15 x 5 x 0.50)/1000=2192eur

liknande webbdata

bevisade strategier: Hur kan en utgivares framgångsformel hjälpa till att växa båda– webbplats trafik och intäkter?

som vi nämnde tidigare representerar var och en av formelns mätvärden olika strategier för hur du kan öka webbplatsens annonsintäkter.

för att förstå hur kraftfull denna formel är, låt oss titta på ett exempel.

strategi för att öka dina annonsintäkter

låt oss föreställa oss att din webbplats är ganska fräsch och ny. Den besöks av 30 000 besökare (användare) per månad, som i genomsnitt besökte webbplatsen 1,3 gånger och tittade på 1,5 sidor. Det finns i genomsnitt 5 annonser per sida och CPM är 0, 40 EUR.

för att beräkna en sådan webbplats annonsintäkter, låt oss sätta siffrorna i formeln:

(30 000 x 1.3 x 1.5 x 5 x 0.40)/1000=117eur

eftersom denna webbplats är ganska ny är 117eur en bra summa pengar. I själva verket är detta lite över minst 100eur som Setupad betalar ut.

Låt oss nu komma överens om att ansträngningar gjordes för att öka antalet användare, deras lojalitet och engagemanget med 30% totalt. Dessutom tillsattes 1 annonsplacering, och CPM efter optimeringsuppsättningen tillhandahölls ökade till 0.50 EUR.

(39000×1.69×1.95x6x0.50) / 1000=385,57 EUR

intäkterna ökade från 117eur till 385,57 EUR, vilket är mer än 300%! Hela tillväxten skapades bara genom att öka de viktigaste mätvärdena för intäktspotentialen.

Hur kan detta uppnås?

5 beprövade strategier för att öka din webbplats metrics

  1. hur man kan öka antalet användare som besöker en webbplats?
  • förbättra SEO, både internt och externt
  • förbättra innehållsdistributionsstrategin genom att använda fler sociala kanaler
  • Använd rätt mängd och väl synliga sociala ikoner
  • få med i Google News / Discovery
  1. hur kan man förbättra användarnas lojalitet?
  • erbjud dem att anmäla sig till ett nyhetsbrev och skicka det regelbundet med rätt innehåll
  • erbjud push-meddelanden för användare
  • Låt användare lämna kommentarer och delta aktivt
  • ge extra värde för lojala användare, till exempel nedladdningsbara filer, en pdf-bok etc.
  1. Hur ökar användarnas engagemang?
  • erbjudande relaterade / rekommenderade artiklar både-inuti artikeln och längst ner på den
  • förbättra recirkulationsstrategin genom att göra en rubrikmeny klibbig för mobilanvändare
  • använd mer interaktiva medier, till exempel videoinnehåll
  • öka den totala prestandan på din webbplats
  1. var inte rädd för att testa och visa annonser på olika annonsplaceringar. Rör inte din webbplats med för många annonser. Det kan skada inte bara de tre första nyckelvärdena i formeln utan också minska eCPM.
  1. att växa CPM är ett komplext tillvägagångssätt som Setupad gör. Tumregeln är att hålla visningen så bra som möjligt utan att överbelasta webbplatsen med för många annonser. Detta gör det möjligt för annonsörer att inse det verkliga värdet av din annons inventering, och CPM börjar växa

slutsats

se till att du vet och förstår din målgrupp. Fortsätt göra ditt bästa och skapa kvalitetsinnehåll, vilket ökar antalet återkommande besökare.

vi vill betona att CPM och annonsplaceringar inte är de viktigaste sakerna du bör tänka på när du beräknar annonsintäkter.

en annan punkt du bör komma ihåg är att om du ökar en eller flera variabler blir dina annonsintäkter högre.

eftersom Setupad kan lägga till fler annonser på din webbplats blir din CPM högre och dina annonsintäkter också. Öka dina annonsintäkter med oss genom att registrera dig!

Write a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.