Läkare som ”vampyrerna i Venedig” – recension

”vampyrer,” lite skit ser CGI-Monster, långa och vackra 20-något vita kvinnor med spetsiga tänder och ingen reflektion, tillsammans med en tidsresande Gammal man som poppar ut ur en tårta som en strippare? Jag är bara upphetsad över en av dem, och det är inte den du tänker på. Det är bara det andra avsnittet som inte skrivs av Moffat den här serien, och det är en av cirka fyra avsnitt som jag verkligen inte gillar. Av 13 är det inte dåligt. Även om en av dem inkluderar James Corden, så kommer jag att leta efter en hög bro, replängd och/eller ett hagelgevär den veckan. Det är inte ens den tvåparter som skrivits av Chibnall heller.

se, det udda är, jag vet Toby Whithouse kan skriva bra övernaturliga/sci-fi komedi-drama. Han skapade människan. Även om jag bara helt enkelt uttråkad av 16th century Venetian horror tale. En som försöker desperat att ställa upp vår tredje T. A. R. D. I. S besättningsmedlem. Åh ja, Rory är tillbaka, vilket jag skulle säga mycket mer om om det inte var för nästa avsnitt. Den fantastiska Arthur Darvill som spelar den älskvärda och ibland dumma Rory är showförståelsen att medan Tumblr gjorde doktorns fanfiction, behövde unga män något av sig själva att sätta in där också.

Jag gillar verkligen Rory. Inte för det faktum att han också är lite skit för att inse det uppenbara när det gäller kärlek, men han räddar oss från Davies trop av följeslagare. Ja, Donna skakade tanken på att gå av med den 10: e, men det var ett ögonblick i slutet av det sista avsnittet där Amy försöker snogga doktorn, som skjuter henne bort. Jag värnar om ” Hälpojken!”naturen av floden och doktorn från den sista berättelsen, men annars vill jag inte ha någon aning om doktorn och deras (alla versionens) sexuella utflykter. Jag säger inte att du inte kan få det, jag säger helt enkelt att jag inte bryr mig om det och rullar ofta mina ögon (jag tittar på dig, Martha!).

Rory, å andra sidan, han är typ av det bästa av två världar, i den meningen. Han är lite grov runt kanterna (ledsen, Arthur), han har en odödlig kärlek till Amy, och han väntar på henne i 2000 år, bokstavligen. En gång Doctor Who hade skakat av den anorakbärande bifokalerade weirdo stereotypen som projiceras av detektorerna i slutet av 80-talet, är han typ av vad manliga fans ser ut. Genomsnittligt utseende, med inget för stötande eller något som sticker ut. När allt idealistiskt tänkande på:” Jag vill träffa en manlig modell, en fotbollsspelare eller skådespelare ”faller bort, det är lite som att kvinnor vänder sig till sina manliga partners och säger,” du vet, du är inte så illa faktiskt.”

så, Venedig och den fiskiga vampyren som vi har på gång, jag tror att det bara är en av de episoderna där du kan se budgeten. Nu, missförstå mig inte, det kan bara vara lite av skrivandet, lite färgkorrigering och personlig smak som matar in i det tankegången. Men jämför det med utseendet och känslan av” Victory of the Daleks”, och platserna känns lite ” meh ” som det var. Kanske är det den omättade paletten, som ofta är en krämig beige av byggnader eller de mörka krypterna i vampyrhuset och en eller två andra interiörer. Det finns också det klimatiska stormiga / nattskottet som helt klart är ett dag-för-natt-skott.

ring mig en purist, ring mig en sycophant om du måste, men jag gillar inte det vanliga dag-för-natt-skottet som används nästan var som helst. Det finns dock ett exempel när jag tror att det fungerar eftersom det senare stiliserades, som Mad Max: Fury Road gjorde allt garishly blått. Älskar jag scenerna? Nej. Tror jag att det läggs till scenerna? Nej. Tror jag fortfarande att Fury Road är en av de bästa filmerna som någonsin tagits, bortsett från dessa scener? Ja. Kan jag säga detsamma om ” vampyrerna i Venedig?”Inte riktigt.

se, det här är problemet jag har och jag vet att det är en bias som säger allt detta. Om du gav Alexx samma avsnitt med samma kunskap om vem, skulle han älska det för att han gillar liknande Shower, till exempel Merlin. Missförstå mig inte, Hellen McCrory och Alex Price är bra i sina roller, jag har bara aldrig brytt mig om dessa typer av platta perioddrivna djävulska skurkar. De känner sig mindre som komplexa tecknade varelser och mer som en tunt slöjd och underskriven brottsling från en musikal. Helst något lite mer Blon Fel-Fotch Passameer-Day Slitheen, inte den mörka och gritty omstart av Oliver Twist.

jag tror att det största sättet att mäta exakt vad jag tycker om det här avsnittet är att jag inte vill titta på det igen i minst ett år, kanske två. Ge mig ”Blink”, ge mig” Smith and Jones ”eller ge mig” Rose”, jag tittar på dem igen just nu. Om du gav mig” Victory of the Daleks ” om en månad sitter jag där med ett leende på mitt ansikte. Jag skulle göra det för att jag tycker att de är roliga, roliga och spännande episoder av Doctor Who, men om jag måste titta på den här igen så snabbt börjar jag headbutting min kontorsvägg istället för mitt skrivbord. Av allt hittills den här säsongen är det här jag skulle vara minst glad att sitta ner och titta igen när som helst snart.

när det gäller den övergripande historien vid denna punkt av sprickan i universum, retas den. Nu kan jag ha fel här, men jag tror också att tystnaden som refereras i det här avsnittet inte är tystnaden. Jag vet inte, jag har glömt om de är det. Jag tror också att jag säger detta för andra gången, men jag kan också ha fel här: sprickreferenserna är lite mer på näsan än, säg, Dålig varg. De enda bitarna som drar mig genom episoden verkar vara humor, något jag skulle lägga ner till Whithouse bakgrund och lite redigering från Moffat.

alla bibliotekskortbitar, ”din är större än min”, kvinnan utanför i en bikini, och så vidare, ger en bra bit av ljus till en annars ” meh ” episod. Medan jag kunde fortsätta om hur underbar Darvill, och i förlängning Rory är, tror jag inte att det är här han kommer till sin egen. Faktum är att nästa avsnitt inte riktigt har honom att spela en superhjälte för Amy, det är tvärtom om faktiskt. Men jag tror att det är ett bättre avsnitt för att visa upp förhållandet. Här är han mest hängt upp (med rätta så) på det faktum att doktorn och Amy kysste, så han är lite för mopey för att jag ska bry mig.

Phenixx Gaming är överallt du är. Följ oss på Facebook, Twitter, YouTube och Instagram.

om du vill gå med i Phenixx Gaming-teamet, kolla in vår rekryteringsartikel för detaljer om att arbeta med oss.

Phenixx Gaming är stolta över att vara en ödmjuk Partner! Inköp som görs via våra affiliate-länkar stöder våra författare och välgörenhet!